Los Informantes X


NEO ONE ON ONE 8va Entrega by Neo

Luego de un largo receso retorno a mi sección favorita donde entrevisto a grandes del comic! La tardanza va a ser recompensada dado que hoy tenemos el agrado de presentar a una leyenda del comic. Escritor y dibujante prolífero que pudimos verlo mayormente en DC Comics. Una de las mentes detrás del Evento conocido como “La Muerte de Superman” y responsable del reboot de un personaje que , actualmente, ha vuelto a ponerse de moda gracias a Geoff Johns y Gary Frank, Shazam o Captain Marvel. Nuestro invitado de la fecha no es otro que:

Sergio: Jerry, How did you start working on this business?

 Jerry: Well, I grew up reading comic books, and started drawing my own comic stories as a  ten year old, with short stories of Iron Man and Spider-Man, until a family friend wondered why I didn’t create my own characters. So I did create a bunch of stand-ins for my favorite Marvel Comics characters, and did that for years. I created a fanzine, which I had printed and sold locally at a few stores, as well as selling about 80 copies through the mail. I attended a technical High School, and focused on art classes, which lead me to a job after I graduated, in commercial art. All the while I wanted to draw comic books professionally, but had no success getting the attention of Marvel or DC Comics. I also lived 1000 miles away from their offices, and they were reluctant to hire talent that did not live close to the offices. As I continued in the commercial art studio, I got the opportunity to draw a coloring book, in 1979, featuring many DC Comics characters, for a separate company, Golden Books, who printed puzzles, and games and also coloring books, licensing properties from various other companies. Anyhow, that art I did came to the attention of DC Comics licensing editors, and that became my way to get into DC, which allowed me to do my work and send it to them using the Postal Service. After six months of freelance work, I quit my day job, and went to work full time, as an inker/finisher on All Star Squadron, featuring the Justice Society characters. That was in 1981, and here I am, 31 years later!

  Comenzando esta gran entrevista, le pregunto a Jerry sobre sus inicios en el mundo de los comics. Jerry me comenta que creció leyendo comics, y comenzó a dibujar sus propias historias protagonizadas por Spiderman y Ironman hasta que comenzó a crear sus propios comics. Así fue que inició su propio fanzine el cual comercializó por correo y con algunas comiquerias. Se graduó en la escuela técnica y se focalizaba en las clases de arte, lo cual le permitió conseguir su primer trabajo  en el área de arte comercial.  No obstante, continuaba intentando ingresar el el mundo de las historietas pero MARVEL no aprobaba sus trabajos, mayormente por la lejanía de su hogar con respecto a las oficinas. Tiempo después, en 1979 le dieron la tarea de retratar un libro para colorear de DC Comics para la compañía Golden Books que se encargaba de este tipo de libros y rompecabezas entre otras cosas. El arte atrajo la atención de DC y le solicitaron muestras de arte. Jerry se las envió. Luego de 6 meses, de trabajar para proyectos aislados de DC, renunció a su trabajo e ingreso a DC Comics como entintador de All Star Squadron.  Eso fue en 1981 y continua hasta la actualidad.

 

 Sergio:  What do you enjoy most, writing or drawing?

Jerry: I enjoy doing both, together. There are creative elements of both duties, but the writer is the one with the initial idea, and the penciller gets to add to that. Both are very satisfying.

Le pregunte qué disfrutaba más, escribir o dibujar. Jerry me responde que ambos. Agrega que hay elementos creativos para ambas labores pero que es el escritor que propone la idea inicial y el dibujante quien aporta sobre esa idea. Ambos son trabajos satisfactorios.

 

 Sergio: How was the process you went through to begin as a Penciller and End up as a Writer?

Jerry: Well, when I was first hired, they needed me to finish other people’s layouts, and I was suited to that because I knew how to use a pen and brush, as well as how to draw, to fill in detail the layouts didn’t have. But I wasn’t satisfied being known only as a finisher, because I wanted to tell stories. So I kept asking for drawing assignments, and they finally gave me a four page story, which I completed, including the lettering. Next, I had to wait until an assignment became available. With writing, I always tried to get my ideas into things I drew, and after a while, I had proven to editors that I had stories to tell. Again, it happened for me, when John Byrne left the Superman relaunch to return to Marvel. I was asked to write, and that was my most satisfying and frightening moment! But I did well with it.

En tema, le pregunté cómo fue el proceso de convertirse en escritor siendo ilustrador. Ordway me menciona que cuando fue contratado inicialmente DC necesitaba personas que hicieran los acabados a los bocetos de los dibujantes. Si bien la labor se adecuaba a sus capacidades, él quería contar historias. Así continuo solicitando nuevas tareas hasta que le dieron la oportunidad de escribir una historia de 4 páginas (dibujo, guión y rotulado). Luego continuó esperando nuevas asignaciones hasta que le probó a los editors que era capaz de contar buenas historias . Explica que con la escritura, siempre trata llevar sus ideas hacia cosas que dibujo. Nuevamente, sucedió algo, John Byrne abandona superman tras finalizar el relanzamiento para volver a Marvel. DC le pidió que se encargara del guión. Ese fue un momento  satisfactorio y atemorizante para Jerry, pero finalmente hizo un buen trabajo.

 

Sergio: How is your writing process? How long does it take plot a story arc? What about drawing and issue?

Jerry: I usually plot a story in a day or two at most. I find that with writing, like with drawing, you need to keep at what you are doing until you finish, even if it means working a longer day, because if you stop halfway, and come back to it the next day, you have lost all momentum, and often lose the direction you had been building the previous day. As to drawing, I can pencil a page per day, but some pages are more difficult than others, and may take longer. When I am on deadline, I aim to complete five pages a week, and often work seven days to do that.

Continuando con los detalles de su proceso creative, le pregunté sobre el proceso de escribir una historia, un arco argumental y su diferencia con la tarea de ilustrar un número completo. Jerry me responde: “Generalmente establezco el plot de una historia en un día o dos. Encuentro que escribir, como sucede con el dibujo, se necesita continuar hasta el final de lo que estás hacienda, aún si eso implica quedarse trabajando hasta más tarde, porque sit e detenés a la mitad del poceso, y volvés al dia siguiente, has perdido la linea y el momentum, y a menudo la dirección de la historia que mantenias el día anterior. Con respecto al dibujo, puedo dibujar una página por día, pero algunas páginas son más difíciles que otras y pueden tomar más tiempo. Cuando estoy sobre la hora de entrega del trabajo, apunto a finalizar cinco páginas por semana y para ello trabajo los siete dias de las semana.

  

Sergio: As a fan of DC Comics and Superman, I consider you a truly comic legend Jerry, since you participate on key events of the DCU. How did you finish inking George Perez pencils on CRISIS ON INFINITE EARTHS?

Jerry: Well, working on Crisis on Infinite Earths was a physically tiring job to do, and I was so in need of a rest that I passed on the opportunity to ink the follow-up History of the DC Universe! George just packed so many characters and scenarios into each page of Crisis, my eyes would really be fatigued at the end of each day. Because each issue was 24-25 pages long, I had to keep up with George, and send finished pages back to the editorial office the day after I received the penciled pages, which George sent two at a time. But looking back on it, it is a great looking project.

Para continuar con la entrevista le pregunte sobre su trabajo en CRISIS ON INFINITE EARTHS junto al legendario dibujante George Perez. Me comenta Ordway que fue un gran proyecto pero un  trabajo cansador a tal magnitud que se perdió la oportunidad de entintar  History of the DC Universe. La cantidad de personajes y detalle que George ponía en cada página hacian que sus ojos estuvieran cansados al final de cada día de trabajo. Más que nada porque cada número tenía 24/25 páginas y tenía que seguir el ritmo de George Perez, mientras mandaba a la editorial los trabajos terminador el dia siguiente al que recibia el arte (Perez le mandaba 2 páginas a la vez).

 

Sergio:  As I said, I’m a fan of Clark, and you really gave us an incredible look of Superman. Your Superman really can express himself with face expression that let us know what he is going through. This characteristic can be seen all along your run on Adventures of Superman and Superman. How did you prepare for every issue of Superman? What´s your favourite Superman Story?

Jerry: With Superman, I was very much inspired by the Christopher Reeve portrayal in Superman: The Movie. I wasn’t allowed to draw him as Superman, so I went back to the very early 1940’s Superman stories, and built my version of Superman based on the Joe Shuster and Jack Burnley visualizations. He had more of a Roman nose, slightly curved, and of course a strong jawline! But first and foremost, I always tried to write and draw him as if he were a real person. That’s the key—you have to invest a little of your life into any character, to get your audience to respond to it. My favorite Superman story I wrote would be “The Human Factor” where I got Lois and Clark engaged. That was a fun story to write, and went a long way towards showing WHY Clark loved Lois so much.

Sobre Superman, aproveché la oportunidad de preguntarle sobre las expresiones faciales del personaje cuando lo dibujaba él; también le pregunté sobre el proceso de creación de cada número de Superman y cuál era su historia favorita. Jerry me contesta: “Con Superman, estaba muy inspirado por la interpretación de Christopher Reeve en Superman: La Película. No me permitían dibujarlo a él como Superman, entonces me enfoqué en el Supeman de las historias de los 40 y reproduje mi versión del Superman de Joe Shuster u Jack Burnley. Él tenia una nariz más grecoromana, un poco curva y por supuesto un fuerte quijada. Pero al principio y más importante, siempre trate de escribir y retratarlo con una persona real. Esa fue la clave, tenes que verter un poco de tu vida en el personaje para que la audiencia responda. Mi historia favorite de Superman que escribí es “The Human Factor” donde hice que Clark se comprometiera con Lois. Eso fue divertido y reflejó el por qué Clark amaba tanto a Lois.”

 

 

Sergio:  Another event that I remember fondly is The Death of Superman. This story as I told your comrade Dan Jurgens, was THE COMIC that my dad first bought me and brought me into this amazing world. What can you tell our readers about the process of the creation of this important story arc on Superman’s history? Who’s idea was to Kill the man of steel?

Jerry: Well, we had planned our big storyline that year to be the wedding of Lois and Clark, but DC felt that with the Lois and Clark TV show in development, the wedding would be best saved until they did it on the TV show first. We then had to come up with a good substitute, something with a big impact. Dan Jurgens suggested a big fight, with a new villain, someone who comes out of nowhere and goes toe to toe with the Man of Steel. The other people in the room resisted, because a big fight was what Marvel Comics did, not DC. Well, later in that meeting,after no one else came up with anything better, I revived Dan’s idea of the fight, but with the difference that we would show the impact a big fight would have on the ordinary citizens. In most comics, if a building collapses from super-hero action, you don’t get to see what a hardship it is on working class folks, losing everything they owned, or even loss of life. With that settled, the talk came down to how the story ends. I guess I joked, “everyone dies. The end.” That was our running joke, from previous story meetings, to write “everyone dies,. The end” on the big blank charts taped to the wall. So this time, I think Roger Stern said, “Maybe that’s it? He dies? Who knows what the state od death is for a Kryptonian?” It started with Dan’s initial “big fight” idea, but it became “the Death of Superman”  as a group collaboration.

La siguiente pregunto se orientó hacia el evento de la Muerte de Superman. Le comenté que fue el comic que me regaló mi papá por primera vez y el que me involucró en el mundo de los comics. La pregunta se orientó al proceso creative y de quién fue la idea de matar a Superman.  Jerry me responde: “Bueno, teniamos planeado que la gran historia del año sería la boda de Lois y Clark, pero DC Comics sintió que con la serie Lois y Clark en producción, la boda debería guardarse para cuando lo hicieran en el show. Nosotros teníamos que salir con un reemplazo, alque con gran impacto. Dan Jurgens, sugirió una gran pelea con un Nuevo Villano, alguien que saliera de la nada y pelea de igual a igual con el Hombre de Acero. El resto del grupo se resistía porque consideraban que las grandes peleas era algi que Marvel Comics hacía y no DC. Bueno, más tarde en esa reunión, luego de que a nadie se le ocurriera algo, yo retorné a la idea de la gran pelea de Dan, pero con una diferencia: se mostraría el impacto de la pelea en los ciudadanos. En la mayoria de los comics, si un edificio colapsa como consecuencia de acción de superheroes, uno no se entera de lo que implica para la clase trabajadora, perder todo lo que tiene o inclusive su vida. Con ese detalle establecido, llegamos al momento de pensar cómo terminaba la historia. Fue entonces donde bromeando dije, “todos mueren, The End”. Ese era un chiste que haciamos de reunions previas cuando pensabamos en historias, “todos mueren, The End”. Pero en esta occasion Roger Stern dijo, “Quizás ese es el punto? Él muere? Quién sabe cuál es el estado de muerte de un Kriptoniano? Todo comenzó con la idea de Dan de la gran pelea pero se convirtió en la Muerte de Superman gracias a la colaboración de todo el grupo”

Sergio:  Somewhere near 1996, Dan and you planned a new Crisis on DC, this time the time was collapsing into the ZERO HOUR. What do you fondly remember about the working process?

Jerry: Well, I had no part of writing that, that was all Dan and his editors. I had stepped away from monthly deadlines after writing the return of Superman, as my wife and I had welcomed our first child into this world. Dan knew I was available, and convinced me it would be a fun project to do finishes on. It went very smoothly, as Dan works as steady as clockwork! People don’t realize what a huge undertaking it is to write a company-wide crossover, let alone write AND pencil. There’s a lot of time taken by consulting with all the editors, not just the one on Zero Hour, and it is very stressful. So my part of the job was simple, by comparison. I just had to take Dan;s visuals and finish them, which requires a bit of drawing, not just following pencil lines with ink.

El otro gran evento de los 90 fue Zero Hour, por ello le consulté sobre qué fue lo major del proceso de trabajo que recuerda. Me contesta que no participó mucho en el proceso creative. La tarea le correspondió a Dan y los editors. “Me alejé un poco de los títulos mensuales luego de la Muerte de Superman, dado que mi esposa dio a luz a mi primer hijo” me comenta. Dan Jurgens sabía que Ordway estaba disponible y lo concenció de participar en proyecto. El proceso de escribir una saga de crossovers inluye un gran trabajo, desafío y horas de consultoria con los editors. Su parte en el trabajo fue simple en comparación con esto. Sólo tenia que hace los acabados del arte visual de Dan, lo cual requeria un poco de dibujo y no solo seguir lineas en lapiz con tinta.

 

Sergio:  You also participated in the sequel to CRISIS, Infinite Crisis. How was it working with Phil Jimenez and Geoff Johns?

Jerry: With Infinite Crisis, it was a lot more chaotic, because Phil was originally supposed to draw all of it. So I agreed to do some pages, as did Perez, to help out . In my case, I never knew how many pages I was supposed to draw until I got script. It was very hard to plan around, so I felt like I couldn’t take on any other work during those few months, in case DC needed me to do more Infinite Crisis. While it was great to be involved, due to the deadlines and uncertainty of my workload from issue to issue, it was not a smooth work situation.

 

Pasando de Crisis en Crisis, no pude omitir su participación en la secuela a LA SAGA MADRE de todas las sagas : Infinite Crisis. Al respecto, Jerry menciona que fue mucho más caótico porque Phil estaba originalmente pautado para dibujar toda la saga. Entonces lo convencieron a Ordway para dibujar una páginas como también lo hizo George Perez para darle una mano. En el caso de Jerry, nunca le dijeron cuantas páginas le tocaban hasta que recibió el script. “Fue una tarea muy difícil y por ello sentí que no podía afrontar otros trabajos durante esos meses, en caso de que DC me necesitara para hacer más página para Infinite Crisis”, dice Jerry.  Si bien le resutó genial estar involucrado en tal evento, la incertidumbre en el trabajo, la carga laboral en cada número hizo que no fuera una situación de trabajo tranquila.

 

Sergio:  If you have to choose one of your works, which one would you choose as your  favourite and why? What Character you would have liked to write and you didn´t?

Jerry: I have done so many comic book stories over 31 years, so it is very difficult to choose one over the others. I got a tremendous amount of satisfaction from creating the Power of Shazam graphic novel, because I did the color work as well as story and art. My own character, The Messenger, was fun to do as well, having created the character of the Messenger as a teenager. That was published by Image Comics in 1999. I can’t think of a comic character I’d like to write, that I haven’t had an opportunity to do. I was a huge Spider-Man and Daredevil fan as a kid, so maybe those two.

Hablando de sus trabajos,  le solicité que me dijera de sus trabajos cuál era su favorite y adicionalmente, que personaje le hubiese gustado escribir y todavia no lo ha hecho. Jerry me responde que a pesar de haber hecho comics durante 31 años es dificil elegir uno pero que tuvo gran satisfaction creando la novela gráfica The Power of Shazam al igual que The Messenger el personaje que habia creado de adolescente y que se public en Image en el 1999. Con respecto al personaje que le gustaría escribir respondió que como era un gran fanático de Spider-man y Daredevil serían esos dos.

 

 

 

 Sergio:  And now I have to ask you about Captain Marvel. How did you pass from writing Superman to writing The Power of Shazam? What did attract from the character?

Jerry: While I was still regular writer and artist of Superman, my friend Jonathan Peterson was editing a Shazam series with John Byrne as writer and artist. John suddenly quit the project over conflicts with Captain Marvel appearing in the War of the Gods crossover, which undermined his revamp of those characters. Anyhow, Jonathan convinced me to do it. I agreed if it could launch with a stand-alone origin story, and if I could paint the art as well. Jonathan and I worked out a plot that  captured a Raider of the Lost Arc feel, combined with the Captain Marvel Republic Pictures serial from the 1940’s. I had read the 1970’s Shazam revival, and liked that idea of a child in the body of a God. Plus, this costume is the best!

 La siguiente pregunta se orientó a otra gran legendaria participación de Jerry en la serie The Power of Shazam. Me cuenta que mientras era el escritor y artista regular de Superman su amigo Jonathan Peterson estaba editando junto a John Byrne una nueva serie de Shazam. Fue en ese momento que por problemas creativos Byrne renunció al proyecto por estar en desacuerdo ante la participación de Captain Marvel en el evento War of the Gods, el cual definía el origen que había establecido para el personaje. Así fue que le ofrecieron el trabajo y decidió hacerlo solamente si podía relanzar el origen con una miniserie en la cual pudiera también poner su arte y pintar. Jonathan y él se pusieron a trabajar en un plot influenciados por la película Raider of the Lost Arc combinado con el Captain Marvel de las series de Republic Pictures de 1940. Y finalize, “Yo había leido el revival de Shazam en los 70’s, y me gustaba la idea de un chico en el cuerpo de un Dios. Además, el traje es el major de todos!”

 

Sergio:  Speaking of DC Comics, if you have to choose an actor to play Captain Marvel, who would he be and why?

Jerry: Gee, when I was working on Shazam in the 1990’s, I would have cast Sean Connery as the Wizard, Brendan Fraser as Cap, and Charles Durning as Uncle Dudley. Now I don’t know. Most of the actors I think of are probably too old to play Cap now. Arme Hammer is kind of playing a similar type in Lone Ranger now. He could be decent.

Llegando a la conclusion de la entrevista le pregunté qué actor piensa él que sería un buen Captain Marvel. Me comenta que cuando trabajó en la ongoing en los 90 se imaginaba a Sean Connery como Shazam y a Brendan Fraser con el captain Marvel, mientras que Charles Durning sería Uncle Dudley. En la actualidad no se le ocurre, quizás Arme Hammer.

 

Sergio: Who’s your favourite comic writer these days? And penciller?

Jerry: It’s hard to single out one person. I think Geoff Johns is really good, but Brian Bendis did some great work on Avengers these past few years. And Scott Snyder’s been great on Swamp Thing and Batman as well. With pencillers, there are a bunch of really good ones. I like Steve McNiven at Marvel, and Ron Garney, and Alan Davis. John Romita Jr too. At DC ther are a lot of great ones as well– Ivan Reis, Rags Morales, Mahmud Asrar, plenty of others.

La última pregunta fue orientada a quienes son sus escritoires y dibujantes favorites hoy. Ordway  me responde: “Es difícil nombrar a uno solo. Considero que Geoff Johns es muy bueno, pero Brian Bendis hizo muy buentrabajo con Avengers los últimos años. Y Scott Snyder también estuvo genial con Swamp thing y Batman. Con respecto a los dibujantes, hay un par muy Buenos. Me gusta Steve McNiven en Marvel y Ron Garney, Alan Davis y John Romita Jr. En DC hay varios muy Buenos: Ivan Reis, Rags Morales,  Mahmud Asrar y otros.

Sergio: Finally, Have you ever visited Argentina?

Jerry: No I haven’t. Maybe some day. I don’t travel much any more. When you have a family, your schedule is all about the kids and their school activities. And when they’re home on Summer vacation, there’s always fun stuff to do with them locally. Like going to the movies, or outdoor activities. As a homebody, the internet has kept me in touch with friends from far and near without having to fly anywhere.

 Terminando la entrevista le pregunte si conocía nuestro país. Me respondió que no, pero quizas algún dia porque actualmente no viaja mucho. Agrega: “Cuando tenés una familia, tu agenda es todo sobre los chicos y sus actividades escolares”. Continúa mencionando que le gusta ir al cine y las actividades al aire libre, y que gracias a internet, se mantiene en contracto con amigos que están lejos y cerca sin tener que viajar.

 

Sergio: Thanks for this great opportunity, you made this argentinian fan of you’re a very happy and lucky guy. Thanks again for the kindness of every answer you gave me and for your time.

Jerry: No problem, I appreciate you asking me to do this, Sergio.

 

Le agradezco por la excelente entrevista!

Espero que le haya gustado la entrevista!! y nos vemos en la próxima!!!

Neo

  


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